Määritelmä:
Avoimilla oppimateriaaleilla tarkoitetaan yleisesti opetukseen ja oppimiseen tarkoitettuja materiaaleja, jotka ovat saatavilla avoimesti. Kansainvälisesti avoimet oppimateriaalit tunnetaan erityisesti lyhenteellä OER. Määrittelyn tekee vaikeaksi kaksi kohtaa 1) opetuksen ja oppimisen materiaalien määrittely ja 2) avoimuuden määrittely.
Ks: Avointen oppimateriaalien määrittely ja määrä - Opetushallituksen palvelukokonaisuus - Eduuni-wiki
Avoimille oppimateriaaleille ei ole OKM:n julkaisutiedonkeruussa omaa julkaisutyyppiä (Justuksessa julkaisun kirjauksen alussa attribuutit). Jos materiaalista suunnitellaan julkaisua, sen on täytettävä jonkun toisen julkaisutyypin kriteerit (Esim. audiovisuaalinen julkaisu [I1] tai ammatillinen kirja [D5]).
Avoimet oppimateriaalit ovat julkaisuja, kun:
oppimateriaali on julkaistu verkkoalustalla ja materiaali on tarkoitettu laajempaan käyttöön kuin yksittäiselle opintojaksolle
(Kirjana oppimateriaali voi olla kustannettu oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja tai sanakirjoja).
Esimerkkejä oppimateriaaleista, jotka ovat julkaisuja ja jotka täyttävät tiedonkeruunkriteerit (julkaisutyyppi on näissä esimerkeissä I1):
Katso lisää: Audiovisuaaliset julkaisut: AV-julkaisut ja tietokoneohjelmat - Julkaisujen ilmoittaminen OKM-tiedonkeruuseen - Info Guides at JAMK University of Applied Sciences
Oppimateriaali ei kuulu julkaisutiedonkeruuseen, kun:
Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruussa raportoitavien julkaisujen tulee täyttää seuraavat kriteerit:
Julkaisun tekijällä on yhteys raportoivaan organisaatioon.