Siirry pääsisältöön

ICT-alan kompassi

Tiedonhaun opas ICT-alalta

Tekoäly ja tiedonhaku

Tekoälyllä tarkoitetaan koneen kykyä käyttää perinteisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten päättelyä, oppimista, suunnittelemista tai luomista.

Tekoälyn muodot (Euroopan komission määritelmä)

  • Ohjelmistot: virtuaaliset avustajat, kuvia analysoivat ohjelmistot, hakukoneet, puheen- ja kasvojentunnistusjärjestelmät
  • ”Ruumiillistettu” tekoäly: robotit, itseohjautuvat autot, droonit, asioiden internet

Tekoälyä on käytetty hakukoneiden ja tietokantojen toimintaa ohjaavissa algoritmeissä jo pitkään, mutta viimeaikainen kehitys generatiivisen tekoälyn ja laajojen kielimallien käyttöönotossa on ollut nopeaa. Tiedonhaun näkökulmasta tekoälyn potentiaali on suurten tietomäärien tiivistämisessä ja jäsentelyssä, tekoäly auttaa hahmottamaan aihetta ja käsitteitä.

Kielimallit, kuten ChatGPT, Microsoftin Bing ja Googlen Bard, ovat tekoälyjä, jotka perustuvat sanojen peräkkäisen esiintymisen todennäköisyyksiin. Ne eivät siis hae tietoa netistä tai tietokannoista, vaan tuottavat vastauksia perustuen todennäköisyyksiin. Tämän vuoksi kielimallit eivät sellaisenaan sovellu tieteellisen tiedon hakuun. Tekstin paikkansapitävyys on aina tarkistettava jostain muualta. Lähteet voivat olla keksittyjä!

Kielimalleilla ei siis ole pääsyä maksumuurien takana olevaan lisensioituun aineistoon, esim. kirjaston maksulliset e-aineistot.

Lue lisää Jari Parkkisen artikkelista, Tiedonhaku, tekoäly ja suuret kielimallit.

Tutkimus: tutkittua tietoa vai arvausta?

Mistä tietää, onko jokin tieto tarkistettua vai keksittyä? 
 

Tiedonlähteiden arviointi

Katso oheinen video: Tiedonlähteiden arviointi ja lähdekritiikki.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun linjaukset

Jyväskylän ammattikorkeakoulun linjaus tekoälyn käyttöön

Jyväskylän ammattikorkeakoululle on laadittu yhteinen linjaus tekoälyn käytöstä opetuksessa.

Linjauksessa kerrotaan, millainen tekoälyn käyttö on sallittua tai kiellettyä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja miten sitä voidaan käyttää vastuullisesti opiskelun tukena.

Tiivistelmä suosituksesta: Tekoälyn vastuullinen käyttö oppimisessa.
Tekoäly ei ole tieteellinen lähde, eikä sitä tule käyttää opinnäytetyön tai oppimistehtävien lähteenä.

 

Saavutettavuusseloste